Sporrar och spö

Ett ämne som det talas mycket om. för och emot. vad är rätt och vad är fel? 

Emelie tycker: 
Förr red jag alltid med spö, om jag så red ut i skogen eller på banan. Någon hade sagt det till mig att OM man hamnar i en situation där man måste mana på hästen så är spö nödvändigt. Jag har aldrig hamnat i en sån situation där jag behövt piska hästen så. Nu för tiden rider jag med spö ibland, mest egentligen av gammal vana , eller ovana om man så vill kalla det. Jag använder det nästan aldrig. Men ser inget fel i att ha spö om det används på rätt sätt såklart! En häst ska först och främst vara uppmärksam och lydig för skänkeln, aldrig spöt i första hand. Lyssnar den inte på skänkeln kan man peta med spöt, men målet är ju ändå att klara sig utan det.

Sporrar rider jag med oftare än spö. När jag tränar rider jag med sporrar  och ibland när jag rider ut, för att han ska acceptera det. Men samma sak här gäller tycker jag, att sporren ska inte köras in i sidorna på hästen utan driv med säte & vad. Endast rutinerade ryttare som har koll på sin skänkel och skänkelläge bör rida med sporrar. Används dom på rätt sätt så hjälper det till att förfina hjälperna. Jag anser att en duktig ryttare ska kunna rida med sporrar!
 
Bestraffning - tillrättavisning
Jag tycker att man aldrig ska bestraffa sin häst. Ofta, eller så gott som alltid är det pga vi som hanterar hästarna som gör att det blir som det blir. Bestraffning är inte okej, då är det brister i utbildning, uppfostran eller liknande. Tilllrätta visa sin häst kan man göra, det gör jag om det är nödvändigt. Dock måste det göras i exakt rätt tillfälle! Vilket inte alltid kan vara lätt. Men fundera över vad det är som gör att man måste tillrättavisa hästen och ta itu med problemet från grunden.  
 
 
 
  
 
 
 
Malin tycker: 


I mina ögon så är det inget fel att ha det, om man använder det på rätt sätt. Jag rider med sporrar när jag rider dressyr eller hoppar, sällan när jag rider ut.
Det är för att komma åt hästen lättare och med mindre rörelser. Kort och gott. 
Jag vill gärna ha det när jag tränar eller tävlar just för att komma åt enkelt och kunna styra hästen så lätt som möjligt. 
Spöt använder jag väldigt sällan. Men även där är det en hjälp för att visa hästen vad man vill. en förlängd arm. 
På hoppträning och tävling använder jag det. och jag har använt spöt en enda gång på tävling när vi skulle hoppa mur, en enkel klapp på bogen och mycket beröm efter. Han hade hoppat ändå men det var mest förebyggande syfte. 

En annan fråga är även skillnaden på bestraffning och tillrättavisning. 
Jag tycker det är självklart att man måste få tillrättavisa hästen, men aldrig spöa den för man är arg på att den tex rev ett hinder! Det är något man måste lära sig skillnaden på. 
Ridning ska vara kul, glöm inte det. :) 



 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0