sommar eller vintervila

Hur gör ni med vila åt era hästar? ger ni dom vila på sommaren eller vintern? eller både och? 
 
Jag tycker personligen att det passar bäst på vintern. Då tävlingssäsongen är vår sommar höst så vill man inte gärna ställa av dom då. så jag matchar in det med vila i december när jag jobbar väldigt mycket med julborden på jobbet. 1-2 lugna veckor med någon skrittur ibland. 
Sen efter jul drar vi igång och jobbar oss uppåt igen, så vi är redo för tävlingssäsongens start i vår. 
ni vet väl att det är under vilan som den "nerbrytande träningen" har uppbyggande effekt? 
 
Det är viset passar riktigt bra för mig. 
Berätta gärna hur ni gör och hur ni tänker! :) 


 

Kommentarer
Postat av: Stockholmsjenna

Varje tisdag lägger jag ut banskisser samt beskriver hur man rider övningarna.

Svar: vad bra! inte läst din blogg på länge men hittade nyss tillbaks :)
Emelie Wester

2012-10-03 @ 10:49:07
URL: http://stockholmsjenna.se
Postat av: Stockholmsjenna

SV: Varje tisdag lägger jag ut banskisser samt beskriver hur man rider övningarna.

2012-10-03 @ 10:49:31
URL: http://stockholmsjenna.se
Postat av: Matilda Bäck

Jag brukar aldrig ställa av mina hästar på vila, möjligtvis unghästar, eller om det har varit något slags problem.
De brukar få gå lite lugnare över jul, men annars får det istället vila 3 dagar i streck typ varannan månad, eller när jag anser att det behövs!

Har alltid haft lite "speciella" ponnyer, som inte har kunnat vila långa perioder om de inte var väldigt nödvändigt!

Men om man ska ha sina hästar på vila, så håller jag med dig om att vintern är mycket bättre än sommaren! :)

2012-10-03 @ 13:18:52
URL: http://dalaryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0