Träningstips By Emelie

Dom flesta vet att grunden till god ridning är en bra sits. Du ska ha bra balans, vara mjuk & följsam samtidigt som du själv är stadig i skänkel och hand.
Det är otroligt nyttigt att alltid, varje gång man rider tänka över sin sits. Redan när man skrittar fram sin häst kan man tänka igenom sin sits.
 
Det absolut bästa tips jag kan ge är att rida utan stigbyglar! Det må så vara ett vanligt tips, men gör det, en stund varje pass eller minst en gång i veckan ett helt pass. Rid lätt utan stigbyglar går faktiskt.
Om man tex rider en unghäst och inte vill sitta ner för mycket och jobba så kan man träna sin sits genom att tex rida i 3 punktsits eller 2 punktsits. Att göra det genom nästan hela passet ger en väldigt bra träning! Du ska kunna påverka din häst trots att du står i en lättare sits. Och dessutom avlastar man ryggen på hästen.
En annan sak man kan öva på för sin sits & balans är att när man rider lätt, stå upp 2 steg och sitta 1 steg. Gör det samtidigt som du jobbar din häst på rakt och böjt spår, kan vara nog så svårt!
 
Vi ryttare vet ofta själva flera saker som vi vill förbättra. Men det är svårt att tänka på precis allt. Det snabbaste sättet att nå resultat är att fokusera på en sak i taget. Jag jobbade massor med att sitta rak i ryggen (red utan stigbyglar massor!) , just för att jag kurade ihop mig. Nu sitter jag mycket mycket bättre och behöver inte allt tänka på det hela tiden. Nu jobbar jag dels med min hand, att den ska vara korrekt buren, kan ibland lägga ikull den. Sen jobbar jag med min skänkel- den måste ligga kvar i rätt läge!
Så fundera lite på vad just du behöver förbättra och börja med det som är minst bra. Med hårt slit kommer det resultat!
 
 
    / Em
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Tankvärt! Jag brukar släppa stigbyglar med jämna mellanrum men lite mer som när jag gör ledövningar med Dixie under avskrittningen. Inget regelbundet utan mest för att känna att jag får den där kontakten med henne obehindrat. Hur gör du för att rida lätt utan stigbyglar?

2012-11-01 @ 07:42:18
URL: http://keimosdixie.myshowroom.se
Postat av: Rebecka

Jag kurar också ihop mig väldigt mycket och behöver träna på att bli rak i ryggen och få bak axlarna! Dock är min ponny så studsig och jag har inte riktigt magmusklerna att kunna vara mjuk och stilla och följsam i hans trav utan stigbyglar.. ;) Men annars väldigt bra tips! :)

2012-11-01 @ 10:37:18
URL: http://dailyhorses.blogg.se
Postat av: Elsa

Tack för ett bra inlägg. :)

2012-11-01 @ 15:54:50
URL: http://bakvalet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0