Träningsupplägg

Tänkte berätta lite om det vi gick igenom idag. Blandannat min träningsplanering med Sune. Vi gjorde en tvåveckors-period med varierat arbete. Satte mål och vad som vi ska lägga mest fokus i varje månad. det behövs nog verkligen en stund då man sitter ner och går igenom träningen o planeringen, målen.
Annars kan det lätt bli så man bara tränar för nån, betalar och thats it.







Jag tänker satsa på att vara i topptrim med min häst tills första tävlingen jag planerat in, Falun den 21 April. Då får vi gott om tid till allt vi behöver träna på. 



Vi ska träna på

  • Sitsträning
  • Kontrollövningar. Mycket bommar, kunna reglera galoppen.
  • Lydighetsövningar. Flytta för skänkeln, galoppfattningar osv.
  • Banhoppning. Hitta avsprångspunkt.


Januari
- Få upp konditionen
- Komma igång och träna regelbundet
- Kontrollövningar
- Sitsträning
Februari
- Sitsträning
- Lydnadsövningar
Mars
- Sitsträning
- Banhoppning
April
- Sitsträning
- Banhoppning
- Tävlingssäsong

Som ni märker så är det väldigt mycket sitsträning inplanerat. Något jag behöver bli mycket bättre på och när den fallit på plats, så kommer nog framgången i alla annan träning fram bättre.



Jämn Vecka
Måndag-
Dressyr/Markarbete
Tisdag- Skritta ut
Onsdag- Uteritt
Torsdag- Vila
Fredag- Dressyr
Lördag- Hoppning/Markarbete
Söndag- Skritta ut


Ojämn vecka
Måndag- Uteritt
Tisdag- Dressyr
Onsdag- John Hickeyträning
Torsdag- Tömkörning
Fredag- Vila
Lördag- Uteritt
Söndag- Uteritt/Klättring


Fick en del träningstips också som vi ska jobba på. Mycket bra tips och ideér. 
Hoppas man kan rida på någon åker då det mest är hårt överallt. stackars oss utan ridhus. ;)

Men nästa helg är det träning inplanerat iallafall. Markarbete står på schemat! 
/M 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0