Denna diskusion om ridtravare

Vi tycker till om diskusionen kring ridtravare, alltså varmblod som ridhästar.


( bild från google.se )

Emelie Tycker:
Det börjar bli väldigt tröttsamt om alla dessa diskusioner om ridtravare. En del är helt emot dom och en del är helt för dom. Jag är varken eller. Jag har några stycken som rider varmblod och tränar för mig. Dom tränar både hoppning och dressyr. Jag VET att dom kan bli superfina ridhästar och både hoppa och dressyra.

Men man ska ha klart för sig att det är mycket mera jobb med en sådan häst om man jämför med en "vanlig" ridhäst. Det har med exteriören att göra, inget annat. Travhästen är framavlad för att trava fort. Ridhästen är avlad för att ridas. Det krävs mycket träning och jobb (det gör det med alla hästar) men visst kan även ridtravarna bli bra ridhästar!  Det är precis som en ridhäst med urusel exteriör har det också mycket kämpigare! Det är inget negativt riktat mot dom som har ridtravare, utan det är fakta.

En del som har ridtravare reagerar väldigt starkt och blir upprörda kring dessa diskusioner. Om vi vänder på steken och tänker oss att den som har ett halvblod känner sig kränkt av dom som har varmblod och deras åsikter. Det finns ju inte. Det är lie för mycket "synd om" dom som har ridtravare, får iallfall jag känslan av ibland att dom själva tycker. Det finns ingen som tycker synd om den där tjejen med det fina halvblodet om hon känenr sig kränkt. Så det kan man helt lägga ner, var glad över den hästen du har och lägg energin på dig själv och din häst istället. Oavsett vad du har för häst. Vi väljer alla själv! Vi har alla olika mål vi vill nå och därefter jobbar vi också.

Så snälla människor lägg ner dessa diskusioner om ridtravare. Låt dom som vill rida dom göra det! Det är inget fel i det. Jag tycker det är otroligt bra att det finns dom som vill rida dom. Tänk vad mycket travare som finns där ute som inte duger åt travet som kan bli bra ridhästar istället med mycket och riktigt utfört jobb. En stor eloge till dom som har jobbat sina ridtravare till att bli så fina ridhästar som vissa är.

Och det är väl ändå som med vilka andra hästar som helst. Alla tar sig inte upp till medelsvår nivå.


( bild från google.se)

Malin tycker:
Ett evigt hackande från både den ena och den andra. 
Vet inte riktigt vart jag ska börja..
Jag har ett kallblod (nu utlånad på foder), vilket alltså också är en fd travare.. Pigg i ridningen och hade sin "travar-trav" ibland. man fick jobba för o få nånting utav henne. det tog många månader innan hon kunde skritta när man red ut. innan var det bara tackt som gällde. 
Det jag vill få fram, är att eftersom travaren varken är avlad eller tränad för ridning och allt som hör de till, så tar de ju självklart längre tid att lära om den till det. det krävs tålamod, men det går! Men det är mycket arbete som krävs. 

Det vet ju varenda kotte att hästen inte är avlad för ridning, men det betyder inte att det inte går. 
Jag vet många fina varmblod som rör sig vädligt fint och kan hoppa högt! 
och jag kan tänka mig allt arbete bakom det. grymt bra jobbat! 

Jag ser inte ner på folk som har ridtravare, alla är lika värda och har lika stor plats på denna planet. 
Så varför inte hjälpa varandra, dela sina kunskaper istället för o hacka på varann och varandras hästraser. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0