Vi tycker till om.. E-ponny?!

Det finns en del som tycker att det borde införas en egen kategori för dom "små" hästarna. Då pratar vi om hästar på en mankhöjd runt 150cm ungefär. Eftersom att dom är mindre så anser folk att avstånden inte stämmer osv. Ni kanske har hört talas om detta att införa "e-ponny"...
 
 Vad tycker då vi om detta??
 
Emelie tycker:
Jag kan börja med att säja att jag inte tycker att det ska införas någon e-ponny i tävlingssystemet. Jag får mycket funderingar kring detta hur dom som är positiva till detta menar att det ska gå tillväga, okej avstånden på relaterade avstånd skulle behöva vara kortare, och höjden då ska den vara densamma? jag har hört en del disskusioner om att dom små hästarna inte kan hoppa lika högt som dom stora hästarna.. "Dom små hästarna har ju ingen chans"
Hur i hela världen skulle det gå till om man skulle sätta in en egen klass för dom små hästarna? Och ska inte då dom stoora hästarna på över 1,80cm också ha en egen klass eftersom att avståndet för dom kan bli kort??
Eller om jag har en "mittimellanhäst" med kort eller lång galopp får man då klassificera in sig i dom andra kategorierna? Eller tänk om jag har en häst på 149 cm i manken men en jättegalopp.. ska jag då tvingas rida med e-ponny iaf ?
 
Nej jag tycker inte att det ska införas i systemet. Visst kan jag förstå en häst med kort galopp att den får det kämpigt.. Men alla har vi våra problem och svårigheter. Och små hästar kan dom också, det har bevisats många gånger! 
 
 
Malin tycker:
 
 Jag är inte för den idén. Nejtack. Klart dom mindre hästarna också kan hoppa högt, om man startar väl ändå dom klasserna man känner man klarar av, väl?  
Jag har en liten storhäst, men jag klagar inte. Man får anpassa sig. en häst är en häst. man får träna på avstånd, gäller alla storlekar. stora som små. 
Jag tycker det bara skulle bli jäkligt rörigt, eftersom galopperna skiljer sig väldigt mycket från häst till häst. 
om dom små hästarna får de svårt med avstånden, kan man väl ta in det i omhoppningssvängarna som om dom vore b-ponnyer då.? 
nej, behåll det som det är, det blir bäst så. tack för mig, hej! 


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0