Hästliv

Hej på er! 

Det är jag som är Malin, den yngre systern. Jag bor i Åselby i Borlänge och jobbar på en restaurang i Säter.


Som alla småsyskon så vill dom väl vara som sina större syskon, så jag var ju bara tvungen och börja ridskola när Emelie gjorde de. Ungefär 8 år gammal, kommer inte riktigt ihåg. Slutade där när jag kom upp i tonåren pga hopprädsla av en busponny på ridskolan som kastade av allt och alla..


Vid ca 13-14 års ålder tog jag över Emelies c-ponny Lady, en korsningsponny med okänd stamm. Väldigt söt dam med stor envishet o gör inte mer än vad hon behövde. Tack vara Emelie lyckades jag få bättre självkänsla och självförtroende. Jag började få modet tillbaka. hoppning var ju faktiskt kul och när man fick veta höjden sträckte man på sig lite extra. Speciellt när Emelie hade höjt i smyg. Jag kunde ju faktiskt, och det såg hon. Men måste tårar kom på vägen. Idag har jag mycket att tacka henne för.
Vi började tävla lokal hoppning med Lady. LD och LC. Vi var även med i ponnylaget för Säterbygdens Ridklubb.
Allt tog dock slut när Lady blev värre i sin hosta, Kronisk Bronkit.


Emelie flyttade hemifrån och jag fick lite bristande intresse, tyvärr.
Det blev något års uppehåll tills jag inte kunde hålla mig längre. Visst, jag red Emelies hästar ibland. Lady var ju fortfarande kvar, dock uthyrd hos Emelies granne vilket hon är än idag :)
Hon står i utebox och mår super! 


Jag köpte mig ett 15årigt kallblod, Abbe! Hon heter egentligen Aaby Maria.
Som jag skulle träna upp o hoppa med, jag skulle ut på banan igen! Allt gick jättebra tills hon började markera fram då och då. det kom och gick. Ena dagen var det bra, andra dagen kunde hon vara väldigt halt. Det visade sig att det var artros och det hade väl börjat kännas när vi började hoppa lite. Så Abbe kan inte bli någon hopphäst, vilket var mitt mål. Efter en funderingstid bestämde jag mig för att hyra ut henne till fodervärd. Och jag hittade en i grannorten Stora Skedvi, Lena! Det verkar fungera jättebra och det är så skönt! Eftersom Lena inte har hoppdrömmar så får Abbe det precis lika bra där. Det finns bra hästfolk!
Så det känns bra :)




Det var min berättelse om hästarna genom mitt liv. Nu har jag nya planer om en hopphäst och det ser ljust ut!
Sorry för långt inlägg, men man lär väl ge er lite hum om vem jag är och vad jag har gjort :) Tjao!!
//Malin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0