Träningspasset idag

 
Åkte själv till ridhuset med Karre. Måste bara säga att jag är så stolt över honom att han har gått från svårlastad till "lastar sig själv" ! Himla kul faktiskt :)
Red markarbete idag med. Gäller att passa på när man är där. Sen är ju markarbete som dressyr för oss hoppryttare.
Jag hade ett lågt räcke på ena kortsidesvolten och sen hade jag 2 bommar typ längs ena långsidan med 21 meter emellan.
 
Uppvärmningen
Skrittade igång honom först givetvis, började trava honom i låg form i båda varven. Får tänka mycket framåt, bjudningen är A & O på honom. Längs fyrkanten och stora volter. Hela tiden att han tänker framåt. Sen lägger jag in galoppen ganska tidigt i uppvärmningen. Står då i lätt sits och jobbar i båda varven, längs fyrkanten & stora volter. Sen skrittar jag en stund och rider sedan med lite större krav på böjning och med mer tempoväxlingar åså.
 
Övningen
Började med att rulla på bommarna på det raka spåret. Normalt gick vi på 6 glp språng. Kortade ihop honom och red på 7 istället. Inte alltid så lätt, han kkänns ganska stor å rida å han vinner mkt mark i sina glp språng. Men efter ett tag gick det bra. På motsvarande sida tänkte jag mer framåt för att behålla bjudningen på honom. efter att jag gjort det i b åda varven skrittade jag honom lite, sen kom jag 3 ggr från båda håll och hade då bestämt mig för att först rida på 5 glp språng, sedan 6 och sedan 7. Gick ganska bra :) Förutom att han surade ihop sista gången, höll dock galoppen men det vart istället 8 glp språng.
 
Skrittade honom lite igen och tog sedan hindret på volten. Han var ganska trött så kom bara typ 3-4 ggr från båda håll. Gick bra, hoppade fint med ryggen med sig så det kändes bra.
 
Avslutning
Mycket klapp och beröm! Travade honom i låg form i båda varven, stora bågar och på raka spår. När han jobbade på i låg fin form med bjudning så saktade jag av. Hoppade av och gick med honom. :)
För att träna mig själv lite extra kortade jag stiglädren 2 hål. det gör att jag tvingas trampa ner hälen mer och får automatiskt skänkel mer fram, i rätt läge.Försöker tänka på det hela tiden å de går bättre och bättre iallafall.
 
   / Em

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0