Tips inför Vintern

Vintern närmar sig med stormsteg. Det väntas mörker,kyla, snö och is. Jag tänkte dela med mig av lite tips jag har. Hoppas att någon kan få nytta av något iallafall. Har ni några egna tips så går det bra att kommentera inlägget med era tips!
- Investera i en pannlampa. Det gör att man kan rida fastän det blivit mörkt, det är värt det! Tack vare pannlampan syns man även bra för bilar.
- Se till att ha relativt nya reflexer, det är färskvara så de måste bytas emellanåt för att fungera.
- Gör en bra planering inför varje vecka så att du kan ta vara på dagens få ljusa timmar. Vilka/ vilken dag kan passa att åka till ridhuset? Går det att ta någon kväll mitt i veckan och istället ta en långritt på helgen?
- Ha ordning och reda bland dina grejer. Det ska vara lätt att hitta det man behöver och lätt att komma åt det som ska användas.
-Packa dubbelt med höpåsar dom dagar som går så slipper du en annan dag.
- Klä dig lager på lager, hellre för mycket än för lite. Alla har inte varma stall (jag står inte i varmt stall!) och det är viktigt att klä sig bra. Glöm inte mössa och sockor på fötterna.
- Att träna i termobyxor kommer inte på fråga, ta istället ett par benvärmare och dra upp över låren och knäna. Värmer mycket bra och jag tycker inte att döm är ivägen heller. Kanske inte snyggaste outfiten men vem bryr sig.
- Ha hästen broddad med 4 brodd i varje sko om det går. Det blir en onödig brytning i kotan med brodd endast i trakterna.
-Att torka blöta täcken är inte alltid lätt. Jag har möjligheten att hänga in allt som blir blött i ett pannrum. Innan hade vi ett isolerat rum som vi satte in en byggfläkt i de nätter som täckerna var blöta. Den fick stå på lite svag värme och blåst och sen va dom torra. Se till att det inte kan ta eld om ni använder byggfläkt eller liknande.
- Att ha "muffar" på öronen när man rider är guld värt! Finns flera olika modeller, jag har dom som man "klickar" fast på örat. Funkar bra och kan även ha dom på träning när det är riktigt kallt.
-Att träna i tjocka vantar är svårt. Jag brukar ha dom tunna, vanliga i fickan när jag skrittar fram. Det gör att dom blir varma. När jag värmt upp lite byter jag från dom tjockare till dom tunna och jag slipper frysa om fingrarna.
- Om det är lerigt & blött ute, kratsa hovarna när du tar in hästen på kvällen så att dom får en chans att torka. Annars blir hovväggen mjuk och det är lätt att hästen tappar skor.
-Ta hjälp, ta med en kompis eller annonsera om någon som vill följa med till stallet. Ta sällskap med andra i stallet när du ska rida en mörk kväll. Det blir oftast lättare då!
- Otäckt tyst ute i skogen? Sätt på lite musik på mobilen och sjung med om det känns bättre. Kan funka bra tycker jag!
Det får räcka för denna gången :) Fler tips finns alltid, kommentera om det är något speciellt eller om ni bara vill ha fler tips!
 
 
  / Em

Kommentarer
Postat av: .

*Har man inte hunnit få i snösulor, finns polarpads, smidigt!
*Att ha ett spärrskaft med broddhylsa på, suveränt bra! (finns bl.a. På biltema)

2012-11-07 @ 12:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0