Ni har frågat - vi försöker svara!

Kan ni inte tipsa om hur man klipper hästarna på snyggast sätt?

Emelie- Jag är ingen expert på att klippa hästar, men en del saker att tänka på är att hästen ska vara ordentligt ren och genomborstad innan. Använd en bra maskin som helst inte låter alltför mycket. Klipp långa drag och försök få så lite räder som möjligt. Ta hjälp av någon som kan lyfta framben för att komma åt med maskinen - va försiktig! Va noga med att få det lika på båda sidor, att linjerna vid benen är samma och att det ser bra ut vid svansen. en del kllipper ansiktet och då tycker jag det är snyggast om det blir en rand typ där sidostyckena går. Jag brukar inte klippa manken eftersom det blir sådant tryck där av täcket och det är inget som påverkar "snyggheten" tycker jag. Även om det blir lite randigt direkt efter klippning så ge det 2 veckor så är det slätt och fint sen ;)

Malin- Jag erkänner, jag har aldrig klippt en häst, då jag gett andra den äran. ;) Så några större tips o råd kan jag inte ge mer än noggrannhet och försiktighet. 

Hur länge har ni ridit?

Emelie- Jag började på ridskola när jag var 7 år. Innan det var det bara lite prova på ridning.

Malin- Tror jag började lite senare än Emelie, 8 år kanske?. Men det var tack vare hon som jag började, ni vet man ser upp till dom större va ;) 

Vad hade ni gjort om ni vunnit 1 miljon kronor?

Emelie- Byggt mitt eget stall.

Malin - Oj, finns mycket man vill göra. Köpt en gård kanske :) 

Vad är er favoritfärg på häst?

Emelie- Har ingen direkt favoritfärg, men kan ju erkänna att jag är svag för skimmlar!

Malin- Alla är fina, men gillar färger som sticker ut som bork, skimmlar eller skäckar. 

1.Vad står längst upp på eran önskelista?

Emelie- Att vara ekonomiskt oberoende.

Malin -  Samma svar som ovan, vem vill inte det? ;) Försöker hitta på ett eget svar men kommer inte på. och att vara ekonomiskt oberoende är ju en nyckel till många önskningar.

2.Favoritfärg?

Emelie- Här måste jag nog svara rosa haha :)

Malin- brunt och blått! 

3.Bloggar ni läser

Emelie- Jag läser lite olika bloggar, alla som kommenterar går jag in och läser och kommenterar tillbaka :)

Malin - Jag är nog lite mer haj på att läsa andras bloggar regelbundet. dom större som jag läser är linnolsson.se och darios.se. sen läser jag även mindre bloggar som drivs av folk jag känner till. 

3.Favoritblogg?

Emelie- Har ingen speciell favorit.

Malin- Linnolsson.se! Helt klart. Så otroligt härlig och inspirerande tjej. 

1. Vad är eran bästa/sämsta egenskap, rent allmänt?

Emelie- Jag är envis, arbetsvillig och ärlig, sen kan ja vara lite svag och deppig vissa dagar vilket gör allt sämre.

Malin - Arbetsvillig, nogrann och envis. Sämsta är nog att jag ofta tvivlar på mig själv. 

2. Vad tycker ni om för sorts hästar? Pigga, lugna osv.

Emelie- Jag uppskattar verkligen att rida olika hästar. Brukar ta varje chans som ges att prova andras hästar. Om jag ska välja mellan pigga & lugna så väljer jag pigga. Det är ju bara att se hur mina egna hästar är ;)

Malin - Häst med mycket go i sig. Inte jätteheta, men ändå pigga och framåt. Som Sune ungefär ;) Hellre en pigg häst än en "slö" häst. 

3. Vad är erat mål med ridningen? Långsiktigt. Kommer era hästar klara dom kraven?

Emelie- Jag ska ta mig så långt jag bara kan. Tävla svår hoppning och utbilda mig till tränare. Tillsammans med Karre är det långsiktiga målet 140. Ja han har kapaciteten för det.

Malin - Några jättestora mål har jag inte. Tävlar för skojs skull och vill nå upp på regionalt iallafall. Som jag känner nu. Om det blir med Sune det får tiden utvisa. Mitt mål tillsammans med han ligger på 110 just nu. 

1. Hur många hästar har ni?

Emelie- Jag har 2 hästar och 1 ponny.

Malin - 2 hästar. 

2. När fick ni era/eran första hästar?

Emelie- Jag fick min första ponny av mina föräldrar strax innan jag fyllde 12 år.

Malin - Jag tog över Emelies första ponny när hon gick över på storhäst. åldern var 13 kanske? minns inte säkert. 

3. Har ni sålt någon av era hästar? Varför isåfall? Hur känns det efteråt?

Emelie- Jag har sålt min första storhäst Tummelisa, hon skulle ta de lugnare på gammla dar och jag ville vidareutvecklas på tävlingsbanan. Har sålt min minishettis jag hade pga att jag flyttade. Av samma anledning tvingades jag sälja mitt lettiska halvblod Sudraba Ledija. Det känns aldrig bra att sälja sin vän, jag har gråtit varje gång. Absolut hårdast var det att sälja Sillan, har kämpat så mycket för henne.

Malin - Nej, men ska bli den första gången rätt så snart. Kommer kännas bra tror jag, för jag vet hon får det bra. Saknar henne givetvis. 

4. Har ni något företag eller vad jobbar ni med?

Emelie- Jag har ett eget företag som jag dessvärre lagt lite på hyllan just nu. Jobbar som lastbilschafför, körde timmerbil innan nu kör jag stål.

Malin - Jag jobbar på ett stadshotell i staden där jag bor. 

5. Har ni någongång gjort någon riktigt besviken? Varför och hur isåfall? Berätta.

Emelie- Jag vet att jag gjort mina vänner besvikna när jag flyttade. Det var inte så menat utan livet förde mig hit. Det är riktigt jobbigt att lämna alla och speciellt när vissa verkar besvikna och nästintill lite sura över det.

Malin - Inte vad jag kommer på nu på rak arm. Visst har det hänt, men att nån blivit RIKTIGT besviken tror jag inte. hoppas inte. om det har skett hade jag gärna viljat få veta det. 

 6. Det pinsammaste ni har gjort?

Emelie- Kan inte komma på det pinsammaste jag gjort.. lite små grejer gör jag titt som tätt ;)

Malin - Kom faktiskt på en grej nu när jag funderade en stund. det här bjuder jag på, fast det är inte så jättepinsamt. innan jag började tävla med min ponny lady så var jag med på en hundhoppning. vi vann och skulle då springa ärovarv. ingen aning om vad det var så jag trodde det var att man skulle hoppa banan en gång till(!) Så jag tog täten och skuttade på. haha! kul nu när man tänker på det i efterhand egentligen! ;) Men kommer ihåg att jag skämdes då! 

7. Säg en person/djur/levande varelse som ni saknar väldigt mycket just nu.

Emelie- Den person jag saknar mycket varje dag är min farmor som inte längre finnsi livet. Annars familj & vänner som är långt borta. Jag saknar även min hund Atlas och Sillan som jag inte längre har kvar.

Malin - En person, helt klart våran farmor! Aldrig gråtit så mycket på någon begravning som jag gjorde på hennes. vi stod varann väldigt nära och det var riktigt riktigt jobbigt när hon gick bort. Sen saknar jag min gamla hund, Rotax, helt sjukt mycket! Han fick jag när jag var åtta år och vi tog bort han i maj förra året. 13,5 år blev han. Gamle gubben som alltid fanns där för en. älskade hund <3 

8. Hur många läsare har ni på eran blogg per dag?

Emelie & Malin - Det är lite olika men mellan 50-100. Vi försöker jobba med att få bloggen större. :)

9. Vad tycker ni om falska människor?

Emelie- Om det är något jag INTE tål så är det falska människor. Jag blir upprörd och så sjukt trött på sånt folk!När jag får veta att någon snackar skit så tar jag tag i saken, träffar personen öga mot öga och pratar om det. Är ganska bra på att argumentera och diskutera och kan lätt trycka ner en person utan att vara elak. Nej falska människor tål jag verkligen inte! Har "dumpat" en del "vänner" just pågrund av den anledningen att dom är så. Finns absolut ingen anledning att ha med sånna att göra.

Malin - Ogilla! Dom som säger en sak och sen säger en annan bakom ryggen på en. det kan göra en så fruktansvärt piss på folk så det är inte sant alltså. Nej, man ska bara umgås med såna som gör en glad och som får en och må bra. skitsnackare kan dra direkt. 

10. Malin, har du någon pojkvän?


11. Emelie, hur många ex har du?

1.

 

Tack för frågorna och hoppas ni är nöjda med svaren! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0