Förebygga skador

Gör ni något för att förebygga skador på era hästar?
 
Jag använder Back on Track skydd på hästarna om nätterna. Har även ett BoT täcke och BoT schabrak. 
 
Jag försöker rida på varierande underlag och varierar även träningen med hästarna.
 
Rider längre turer i skritt på lång tygel.
 
Masserar och stretchar efter träning.
 
Använder Arnika, liniment  och kyllera när det behövs.
 
Tänker mig för vid hanteringen med hästarna.
 
Ser helst att dom går utan grimma i hagen.
 
Ser över utrustningen, sadel,träns & täcken.
 
Karetino har alltid boots på sig i hagen & vid ridning. Båda hästarna har boots när dom åker transport + transportskydd. För att dom inte ska trampa sig och Karetino även för att han ska behålla skorna på.
 
Kör alltid hästarna i transporten med lädergrimma.
 
Ser till att schabraken är rena och torra för att slippa skav & tryckskador.
 
Använder ibland en gelpadd under sadeln.
 
Visiterar varje dag i samband med borstning.
 
Jag rider på olika bett med olika nosgrimmor.
 
 
 
Ja det finns massor man kan göra för att förebygga skador på sina hästar, detta va vad jag kom på nu att jag gör.Finns säkert fler grejer. Visserligen finns det inga garantier för att slippa skador. Olyckan kan vara framme när som helst. Med oddsen minskar givetvis om man sköter det man kan!
 
 
  / Em
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0