En liten fundering bara..

Är det inte bättra att avdramatisera istället för att förstora upp?
För ett tag sedan när jag var och hjälpte till på en mindre hopptävling, det skulle vara en clear round klass och en klass med omhoppning. Till den sistnämna klassen plockade vi in en vattenmatta och en plastmur (som hänger på en bom). En förälder till en av de som var med och red kom då stormandes fram till mig och va riktigt otrevlig. Hon ifrågasatte vad vi höll på med och undrade om det var barn eller hästar vi skulle knäcka?!?! Direkt hon kom fram så hade hon "taggarna utåt" och började bråka. Jag stod där lugnt och förklarade för henne att vi brukar göra så, vi anser att det är toppen för både hästar & ryttare att få öva på dessa hinder redan på låga klasser. Det var ju trots allt ingen tävling utan en pay n jump. Ponnymorsan va fortfarande vansinnig, vi va ju typ dumma i huvudet. Jag sa lugnt till henne att vi kunde plocka bort mattan & muren då hennes barn skulle rida. Jag fick förklarade det för henne 2 gånger innan hon fattade vad jag sa. Jisses.. Jag skakade bara på huvudet och tänkte än en gång - va rider ni för för tränare egentligen?? Får inte barn & ponnyer rida på titthinder förens dom kommer upp på La nivå?
 
Är det inte bättre att avdramatisera istället för att förstora upp?
Karetino fick redan som 4-åring hoppa massor, och då menar jag massor!, med titthinder. det var murdelar, vattenmattor, grind och andra spökerier. Han fick lära sig redan för start att hinder kan se ut så, det är ingen big deal -hoppa ändå liksom. han är inte ett dugg tittig och bryr sig inte om det ligger en vattenmatta eller ett par tunnor under ett hinder. Är det inte bättre att lära sin unga häst att hinder kan se ut så, istället för att plocka fram dessa otäcka hinder när dom kommer längre upp i klasserna.. Även att hoppa kombinationer. De flesta får svårt på tävling när det kommer till kombinationer och titthinder. Varför inte börja träna på det i tid?
 
Är det inte bättre att avdramatisera istället för att förstora upp?
En fundering bara..
 
 
  / Em

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Håller helt och hållet med dig!
Min häst tittar inte på nått, han hoppar allt, vattenmattor, tunnor, vägbommar etc.
Tack vare att jag har hoppat titthinder med honom redan från början :)

Superbra blogg! <3

2012-11-12 @ 11:40:11
URL: http://jamtlandsryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0